• Terug naar de basis in het onderwijs

    De reden dat Jacqueline het onderwijs in is gegaan is omdat ze kinderen iets bij wil brengen, iets leren. Ze wil de kinderen helpen om zich te ontwikkelen. Maar de laatste tijd heeft ze het gevoel dat ze daar steeds minder aan toe komt.
    Door bezuinigingen in het speciaal onderwijs is er een autistisch jongetje bij Jacqueline in de klas geplaatst. En dat terwijl de verschillen tussen de leerlingen in haar klas op het gebied van intelligentie en gedrag al erg groot zijn. Jacqueline heeft het daar moeilijk mee, het verstoort de balans tussen hulp verlenen en ontwikkeling stimuleren. Daar komt bij dat de ouders van de kinderen zich er ook steeds meer mee willen bemoeien.

    Het leerlingvolgsysteem en het administratiesysteem waarin Jacqueline de voortgang van iedere leerling bijhoudt zou hier eigenlijk bij moeten helpen, maar in de praktijk valt dat erg tegen. Het kost veel tijd om de gegevens in te voeren en de ingevoerde gegevens worden niet overzichtelijk weergegeven. Met deze gegevens is het eigenlijk alleen mogelijk om reactief te handelen. Dit terwijl Jacqueline zo graag uitdagingen vooraf zou willen kunnen signaleren en daar proactief naar handelen.

    Life Navigator biedt hiervoor de oplossing in de vorm van een (mobiele) applicatie Deze applicatie wordt gevuld met alle kennis en informatie die relevant is voor een docent in het basisonderwijs. Denk hierbij aan C!TO, speciaal onderwijs, de schoolarts, maatschappelijk werk, onderwijs adviesorganisaties, ouders, voorgaande jaren, etc. Life Navigator biedt de mogelijkheid om te anticiperen op zowel individueel als groepsniveau door de aanwezige kennis en informatie proactief te gebruiken. Het systeem begeleidt de leerkracht hierbij door op de juiste momenten input van de leerkracht te vragen.

    Hierdoor wordt de zelfredzaamheid van Jacqueline vergroot en komt de focus weer meer te liggen op de pedagogisch didactische ontwikkeling van de leerling. Ook zorgen we voor meer betrokkenheid van de ouders voor de ontwikkeling van hun kind, door ze te voorzien van een app waarmee ze de ontwikkeling van hun kind kunnen volgen en waar nodig geholpen worden om daarin ondersteuning te bieden.

    Met Life Navigator kan Jacqueline nu aan het begin van het schooljaar op basis van de kennis in het systeem en het gewenste eindresultaat per kind voor dat jaar bepalen welke les- en oefenstof aangeboden moet worden en wanneer gedurende het schooljaar. De ontwikkeling van het kind komt weer op de voorgrond, en daar is het Jacqueline uiteindelijk allemaal om te doen.

  •  

     

Volg ons